I´m Back!

Yes, nu är man på Svensk mark igen,
blandade känslor men för det mesta så känns det helt okej.
Jag har haft ett helt underbart år (9 månader),
och det är riktigt synd att tiden ska gå så väldigt fort när man har roligt.
Har sett och upplevt mer än vad jag skulle få göra på en livstid.

Kan dra rutten lite snabbt :)

Flög från Stockholm till Paris (2 timmar)
Vänta i Paris (4 timmar)
Flyg till Bangkok (10 timmar)
Vänta i Bangkok (16 timmar)
Flyg till Sydney (12 timmar)

På ett ungefär så var det så det såg ut, tror att det ska vara nån timme till nånstans,
men jag tror ni fattar vinken - Det tog en väldans tid att ta sig Down Under.

Spenderade dom två första veckorna i Sydney, kollade på operahuset, Harbour bridge, Bondi beach m.m m.m
Vart en hel del fest där, men det var ju första anhalten så man måste fira att resan har börjat -
tycker jag i alla fall.

Efter två veckor flög vi upp till Broome, tog tre timmar,
helt sjukt när vi aldrig lämnade landet, så sjukt stort.
I Broome var vi i två veckor, fortsatte med semesterfirandet,
jobbade dock två dagar med housekeeping, riktigt slappt måste jag påstå :)
Broome har en helt underbar strand, om inte den underbaraste i hela landet,
ja kanske i hela världen. Så där trivdes man och det kändes inte alltför bra att åka därifrån.
Men efter två veckor utan jobb så bar det vidare till Perth.

I perth skaffade vvi oss ganska snabbt en egen lägenhet
-på gott och ont-
Jätte skönt att inte behöva leva i väskan utan att ha möjligheten att packa upp kläderna i en garderob.
I perth fanns det inte väldigt mycket att göra, så det blev många dagar då man bara låg i parken och hade det mysigt.
Jobbade 2 veckor på ett tryckeri, inte allt för roligt men det var pengar i alla fall.
Efter en månad i Perth (alldeles för lång tid för en stad) så fick vi jobb på en farm söder om perth!

Manjimup: Är den ökanda staden, not, mitt ute i ingenstans bosatte vi oss för en månad.
Jobbade med äppeltunning, vilket innebär att på en kvist så fanns det 50 äpplen, när vi var klara så skulle det finnas 4-6.
Gick helt okej, var riktigt trist och monotomt efter ett tag, men är man bäste plockaren så behöver man inte slita ut sig allt för mycket i alla fall :) Jag och Stuart vann 4 eller 6 vinflaskor för att vi var så jävla bra :)
I Manjimup så fick jag även mitt första möte med Brunormen, som tydligen är en av dom giftigaste ormarna i Australien.
Det var efter jobbet som vi skulle gå och bada, och på skoj säger jag till tjejjen som går före mig:
- Mind the Snakes
Och det tig intte mig mer än ett steg till, och så kollar jag ner och är 1-2 centimeter från att kliva på den.
Då skulle nog Fredrik kunnat varit med i höjd och -längdhopp i en gren,
för då vart det ett ganska långt och högt hopp över ormen.
Men det var bara en upplevelse, som mycket annat.
Átt tillägga är väl även att vi träffade sjukt mycket trevligt folk där,
som gjorde vistelsen så mycke bättre. Bl.a. Stuart som sendan reste med oss i 7 månader.

Efter Manjimup så var det dags att åka till Sydney igen, denna gång för att fira nyår.
Vi åkte mer på vinst eller förlust, för boende gick det inte att få tag på,
då Sydney hade varit fullbokat 7 månader innan nyår.
Men vi sov ute i kön in till parken där man ser fyverkerierna som bäst,
och träffade där några Engelsmän som vi tillbringade natten och sagen med.
Fyverkeriet på Harbour bridge var helt ofattbart, går inte att beskriva med ord, så jag kommer att lägga ut både film och bilder på det. Som tur var så hade Engelsmännen fått låna ett hus som vi kunde övernatta i.

Några dagar efter nyår så åkte vi med Engelsmännen (som nu blivit fler och även från Tyskland och Danmark) 
till Blue Mountains. Ett riktigt fint ställe utanför Sydney. Spenderade natten där i tält, och hade det allmänt mysigt.

Därefter så bar det iväg till huvudstaden, som jag kan tipsa om,
att man inte behöver mer än en halv dag för att kolla igenm allt.
Även där så hade vi lite otur på boendefronten, eftersom det var nån festival så hela staden var fullbokad.
Men efter många om och men så hittade vi ett **** Hotell som vi bodde på i 2 nätter innan vi hittade 2 nätter på ett B&B som var mycket billigare. Men med det billiga priset så ingick det en sak till -
BEDBUGS, en liten varelse som kryper fram när du har somnat och biter och äter av dig.
Inte så trevligt men vi fick i alla fall gratis tvätt och boendet blev också gratis :)
Bedbugs har vi totalt haft 3 gånger, något som inte är att rekomender,
i fall nån tänker ha dom som husdjur eller dylikt :)
I canberra så fanns det som sagt inte mycket att göra, det som var bra var Krigsmuseét och det faktum att staden är ett enda stort arkitekt bygge, så den är väldigt fränt uppbygd.

Efter Canberra så åkte vi ner till Melbourne, vilket vid den här tiden väl oumbärligt varmt,
man brukar inte klaga på att det är varmt, men när det är 48 grader i skuggan,
då har man rät att klaga på att det är för varmt.
Här hade vi riktigt trevligt ochh träffade även här mycket trevligt folk, Bl.a. engelsmännen och deras gäng.

Som en liten utflykt åkte vi ut på Great ocean road, Detta var första gången jag körde på fel sida,
och då även i en stad som har helt sjuka trafikregler.
Men det gick bra och det blev en riktigt lyckat dag :)

Efter detta åkte jag och elin vidare till Tasmanien, vilket jag tycker är ett av dom finaste ställena i Australien,
dock så hann vi inte se allt men vi han i alla fall med 7-mile beach, Port Arthur m.m m.m
Sen som ni förmodligen vet så var vi med om en bilolycka, det första polisen frågade var om det fanns några överlevande, och sen att vi hade riktig tur att vi ens kunde ta oss ur bilen själva, och det är ju inte nåt man vill höra.
Men tydligen så hade vi riktigt tur och kan tacka gud för att vi lever.
Det lite ironiska är att vi inte fick ett enda blåmärke, det enda var elin som fick en glasbit i tån, och det av att hon efteråt hade gått på asfalten barfota. Väldigt lustigt med tanke på hur bilen såg ut.

Efter Tassie så bar det iväg till Melborne igen, där vi allt som allt spenderade en månad,
där vart det en del uteliv, gick även på en rooftop cinema, riktigt fränt, tydligen så måste man skaffa biljetterna en månad innan precis när dom släpps, för dom tar slut på udner en timme, men som tur var så hade engelsmännen räknat med att vi skulle med så det vart riktigt lyckat.
Kollade på Top Gun och det var riktigt fränt att sitta och kolla upp på himmelen och se flygplan samtidigt som man såg på filmen. :)
Att nämna är kanske att det brann lite när vi var där, fast ni i Sverige fick reda på det före oss, även fast man kunde se röken önda in till stan.
Efter melbourne så åkte vi tillbaka till sydney för en vecka.
bla bla bla, hände inte så mycket ovanligt där.

Sen åkte vi till Byron Bay (Byyrån Bajj) som norkarna kallade de :)
Vädret där var riktigt kasst så det fanns inte mycket att göra där.
Så vi åkte då istället upp till Surfers Paradise, där vädret var mycket behagligare. :)
Badade, solade och levde allmänt gött :)
Efter en vecka i Surfers så åkte vi till Brisbane för att leta jobb,
fick inget jobb så vi tog semester och åkte ut till Moreton Bay, och gjorde även en dagstur till Moreton Island,
där vi Snorklade och åkte sandbord, vilket jag tydligen var riktigt duktig på, en naturbegpvning kan man säga,
och det var inte bara vad jag tyckte utan några som stod och hjälpte till på toppen hade sagt till dom andra när jag hade åkt enr att jag gjorde det helt perfekt, sen kunde man även se på dom andra att dom hade sand lverall för att dom hade gjort fel, och det hade ju självklart inte en stjärna som jag :)
Även där hade vi lite tur (som med branden) eftersom 3 dagar efter vi varit dör så kom en cyklon in och dom fick evakuera alla öarna, och ett oljefartyg gick sönder och den vaackra ön som vi var på blev helt täckt i olja,
tog 6 månader innan folk kunde komma dit igen.
Även i Moreton bay fick vi bedbugs, och där var det värre än nån annan stans, för man kunde se dom gå i taket, på väggarna och på golvet. I vanliga fall brukar dom vänta till alla har somnat men nu kunde dom komma och krypa på en när man var vaken. Usch och fy för dom.
Var i Brisbane i en månad innan vi lyckades hitta jobb i Gatton.

I gatton så kom vi till en liten stad (läs by) och trodde att det var där vi skulle vara, men icke, vart nån mil till ut i ingemansland innan vi hade kommit fram till Upper tent hill.
Haft några riktigt fina dagar, med riktigt trevliga kolleger, jobbat & slitit från tidig morgon tills solen gått ner,
Där gjorde vi dom tre P:na Plockat, planterat och packat.
Rensade även lite ogrös men det vart inte så jätte mycket av det.
Det vi  P:ade var bl.a Sallad, spenat, paprika, blomkål & broccoli.
Dagarna gick riktigt fort eftersom man aldrig behövde göra samma sak mer än två dagar på raken,
och även det var inte vanligt.
Även här så vart det en bilolycka, gick fortfarande bra men nu var alla blåslagna och hade igen gud på rätt sida,
höll på att köra in i en stor telestolpe vid sidan av vägen och voltade när chauffören försökte att inte köra in i den.
Den här gången var det i en van, och jag, Stuart och Tom satt i bak och jag fick dom över mig, blev nertryckt i ett hörn, och slog i ryggen ganska illa. Tydligen så trodde dom andra att jag inte längre var i liv, och elin vågade inte att öppna bakluckan först eftersom hon var rädd för vad hon skulle se.
Men nån större fara var det inte med mig, låg dock väldigt obekvämt,
så dom fick lov att lyfta ur mig ur hörnet som jag var intryckt i.

Efter Gatton så flög vi upp till Cairn för att semestra den sista tiden innan vi åkte hem.
I cairns blev det en del fest, träffade även där som på alla ställen riktigt trevligt folk som man saknar riktigt mycket.
Hoppade fallskärm, vilekt är det mest fantastiska jag gjort i hela mitt liv, och det om något kan inte beskrivas med ord, men det är något som alla bör göra. Film på detta kommer också på facebook.
Sen vart dej adjö till Stuart och tom när dom åkte till Alice Springs och jag och Elin åkte vidare till Port Douglas, dit rich and famous åker. Alltså jag och elin :)
PD var ett riktigt fint ställe som man itne ville lämna, ungefär som Broome, Folket, stranden och vädret var helt underbart.
I PD så åkte vi ut och red på en strand, vilket har varit en liten dröm, vart dock inte lika glamoröst som man har drömt men det var nog mer för att jag aldrig har ridit skulle jag tro.
Men det var en riktig upplevelse och elin som har ridit förut fick i alla fall gallopera. :)
Vi åkte även ut till Stor Barriärrevet och snorkalde, jag dykte även, vilket även det var en upplevelse som inte kan beskrivas med ord. Fränt att se Nemo (clownfisk) på nära håll, fich även se en jätte fisk som var lite nyfiken och kom jätte nära. Fick dock inte se hajen som dom som hade snorklat hade sett, så det var lite synd, för det hade gett lite mer spänning till det hela :)

Sen efter PD så bar det iväg till Sydney igen för hemfärd.
Kändes riktigt trist att komma till Sydney igen, dock för att man viste att resan var slut, men även för att det var så jävla kallt så vi var tvungna att ha dubbla tröjor och jeans på oss, vilekt är en ganska stor omställning efter att ha gått i endast shorts i 3 veckor.
Flygresan hem gick myket fortare än ner, tog "bara" 24 timmar, men eftersom jag udner senaste månaden hade blivit så sjukt bil och flygrädd så kändes det som mycke mer. Hjälpte inte att planet knakade så man trodde det skulle gå sönder.
Men som tur var så hamnade vi bredvid en annan svensk (världen är liten) så han pratade hela tiden så man itne tönkte så mycket på flyget. Ölen var också till viss hjälp.

Hemma på Arlanda så mötte Mamma, Pappa, Janet och Börje upp oss.
Mamma grär så hon tappade linserna :) Var riktigt trevligt att få träffa dom igen :)

Nu har jag varit hemma i snart två veckor och man har kommit in i vardagen igen, job, jobb och mera jobb.
Och så komemr det se ut ett år framöver.

Men sen får man se vart man tar vägen.

Kanske något exsotiskt?

Over and out
Fred

Kommentarer
Postat av: Angie

Men dalig resa Nisse! Later ju helt underbart.. Dock har du bara berättat om EN bilolycka för mig. Galning. ;) Tack även för uppdateringen. Jag har väntat. ;) Snart kommer även jag hem. Jag längtar.

küssi <3

2009-06-27 @ 12:03:38
URL: http://renhuvud.blogspot.com
Postat av: Malin (apa)

Underbart o höra att du e hemma med hälsan i behåll Nisse!! Låter som ett riktigt äventyr och jag e super avundsjuk och imponerad o stolt över att du faktiskt gjor det o varit borta så pass länge!! Du e modig du min vän ;)

men vi ses på Yran hoppas jag!!!

Ha hand om dig på Idre oxå hehe

Puss

2009-06-30 @ 16:43:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0